„Možemo da isporučimo vašu sledeću pošiljku kada platite neplaćeni iznos od 102,02 USD; preuzmite priloženu fakturu.”
„Lozinka za vaš imejl nalog je netačna. Kliknite ovde da promenite lozinku.”
„Možete brže da dobijete povraćaj poreza — sve što treba da uradite je da podelite informacije o svom bankovnom računu.“
Naizgled svaki dan, svako od nas biva zatrpan neprekidnim nizom hitnih zahteva i takozvanih „prilika“ u sve široj mreži aplikacija, platformi i IoT uređaja. Ovi primeri su samo, na prvi pogled, najočiglednije pretnje koje, nadamo se, možemo lako identifikovati i ublažiti. Ali u našem hiperpovezanom svetu, možda nismo uvek svesni gde smo zapravo najranjiviji.
Male firme koje podržavamo su pod sve većom pretnjom, a sajber kriminalci iskorišćavaju brzi prelazak na e-trgovinu tokom pandemije. Novi izveštaj Risk Recona, kompanije Mastercard, otkriva da 41% američkih gradova nema dovoljno jake programe za bezbednost informacija kako bi zaštitili svoje podatke, što ih čini ranjivim na potencijalne zloupotrebe podataka i ransomware napade koji bi mogli da ugroze vitalni značaj koje gradske službe imaju.
Čak se i veće kompanije sa više resursa za sajber bezbednost bore da pravilno zaštite svoje poslovanje kada zaposleni rade od kuće preko manje bezbednih veza. Takođe, možda nisu nužno svesni rizika koje potencijalno može da donese saradnja sa trećim stranama koji često ne razumeju ili ne praktikuju iste poslovne politike.
Pre desetak godina, razvoj mobilnog bankarstva i digitalnih plaćanja bili su tek u povoju , ali su veze unutar ekosistema ipak bile jasno definisane i dobro zaštićene industrijskim standardima i protokolima, što je ograničavalo rizik od prevare i sajber napada velikih razmera. Danas je digitalna eksplozija stvorila uzbudljive mogućnosti za ljude i firme svih veličina, ali je istovremeno otvorila i mnogo više slabih tačaka za sve nas.
„Nije dovoljno zaštititi svaku transakciju. Moramo raditi zajedno na očuvanju i unapređenju stepena poverenja prilikom svake interakcije, oslanjajući se na ono što smo svi naučili u upravljanju individualnim rizikom i donoseći te najbolje prakse – i ali i razvijajući nove – u ostatak sajber carstva.
To podrazumeva i postavljanje novih digitalnih standarda za jačanje poverenja i saradnju sa vladinim agencijama i drugim kompanijama iz privatnog sektora kako bi se brzo identifikovale pretnje koje se pojavljuju.
To takođe znači da smo fokusirani na upravljanje rizicima, procenjujući situaciju od spolja ka unutru i primenjujući isti princip na analizu ranjivosti trgovaca, dobavljača i partnera sa kojima sarađujemo – dakle, primenjujući iste principe koje i sami sledimo. Predviđa se da će broj napada „rizičnih trećih strana“ dostići 60% svih kršenja sajber bezbednosti ove godine. Dobro je poznato da smo jaki koliko i naša najslabija karika, ali velike i male kompanije možda nemaju sveobuhvatno razumevanje uloga učesnika u njihovom poslovno-sigurnosnom ekosistemu, odnosno kome se poverava pristup osetljivim podacima i operativnim funkcijama – ili ako imaju, da li su te informacije aktuelne? Mogu li se promeniti sutra? Da li bismo bili spremni ako do promene dođe?
Zato smo ranije ove godine pokrenuli Global Cybersecurity Alliance Program, koji pruža API-je prilagođene korisnicima za proširenje mreže praćenja sajber rizika za klijente naših partnera – i zato smo uzbuđeni što će se Interos, lider u industriji u upravljanju sistemskim rizikom, pridružiti ovom programu.
Ovaj holistički pogled na upravljanje rizicima može uštedeti vreme i resurse, smanjiti potencijalne finansijske gubitke i dati kompanijama i vladama priliku da se fokusiraju na ono što najbolje rade — da budu od koristi građanima.
Proaktivniji stav prema sajber-bezbednosti koji je okrenut budućnosti će podržati inovacije i istovremeno uliti poverenje u digitalnu ekonomiju. Sistemski pristup riziku sve nas čini jačima“, navodi Mastercard.