“Podaci su nova nafta, ali čija?”

0

Poznata je ocena časopisa Economist – “Data is the new oil”. Iako se njena tačnost dovodi u pitanje, ona jeste postala paradigma doba u kojem živimo. U eri digitalne ekonomije, podaci predstavljaju najvažniji i najvredniji resurs. Najvrednije kompanije današnjice su tehnološki giganti, a ne naftne kompanije, i na osnovu svega što vidimo one deluju nezaustavljivo. Njihovi profiti stalno rastu, dok je broj oblasti i industrija koje ciljano osvajaju sve veći. U Americi od 2018. godine, Amazon je ostvario preko 50% ukupne prodaje online, dok je skoro sav prihod od digitalnog oglašavanja otišao u džep kompanijama Google i Facebook. Rastuću moć ovih kompanija sve manje možemo da merimo finansijski. Suštinski, ako jedna raspolaže podacima, načinima ponašanja i potrošačkim navikama preko pola ljudske populacije, koliko smo u stanju da kvantifikujemo tu moć? Moć koja dovodi u pitanje na koji se način upravlja privatnim podacima milijardi korisnika interneta je ono što je dovelo do možda najvećeg broja skandala i čak svedočenja prvih ljudi tih kompanija – Marka Cukerberga i Sundara Pičaja pred američkim Kongresom, odnosno članovima Evropskog parlamenta.

Tekst u celosti možete pročitati u virtuelnom izdanju časopisa.

Share.

Leave A Reply