29/05/2009 –
Kada vas pitaju za vašu poslovnu viziju najčešće se očekuje da slikate velike slike i dajete velika obećanja. Generalizacija tu nije na odmet. Pomaže i ako ste voljni da napravite dramatičnu prognozu, suprotnu trenutno prihvaćenim stavovima i standardima. Ako je u pitanju standardna forma prikazivanja poslovne vizije, jako sam raspoložena da od nje odstupim.
Vlastiti kriterijumi
BS Procesor je veoma dugo uspešan zahvaljujući činjenici da ne prihvata tržišne proseke i usklađenosti kao neku vrstu zakona. Ne vidim zašto bismo sada počeli da se ponašamo drugačije. Naša logika je nekako tvrdoglavo uvek bila predvidljiva: radimo sa kvalitetnim partnerima, želimo vendore u našem portfoliju zbog kojih ćemo biti ponosni, a ne samo finansijski zadovoljni. Razvijamo najbolje članove timova, najbolje timove i definitivno najbolje menadžere, čak i kada tržišni prosek tu podrazumeva neku vrstu improvizacije.
I šta je rezultat takve tvrdoglave potrebe da se držimo svojih kriterijuma? Pa, naši partneri su naš ponos – pažljivo smo gradili i sada imamo jednu od najbolje razvijenih i najpouzdanijih partnerskih mreža na tržištu. Možete ponekad čak čuti i, zavidno, da se radi o nekoj vrsti kluba ili kulta. Da, tako je, mi smo razvili kult od naših partnera. Kult kvaliteta.
Naši vendori su naša posetnica. Spisak vendora koje servisiramo na ovom tržištu je neka vrsta “ko je ko” liste za našu industriju. Do toga nije bilo lako doći i ponosni smo na to.
I konačno, naši timovi i zaposleni. Naravno da smo primetili da različite kompanije svaki put kada imaju grčevitu i snažnu potrebu da popune jako bitno mesto, za koje ne umeju ili neće da razvijaju unutrašnje kadrove, one posegnu za našim. Svaki put je to neka vrsta priznanja našoj politici koja takve profesionalce kreira i brusi. Nije daleko od istine kad kažemo da kroz naše pozicije na tržištu, kao i sve ostale, naši kadrovi već vladaju ovom industrijom.
Kao na Zapadu
Opšte je mesto da svi očekujemo da će naše ICT tržište rasti i sustizati, obimom i kvalitetom, ona u susedstvu, pa i dalje. Mislim da će ustvari ispostavljati zahteve pred nas i terati nas da budemo sve organizovaniji i efikasniji. Kao jedan od kreatora kretanja na tržištu, u BSP grupi osećamo odgovornost da se ponašamo ozbiljno i odgovorno i ne prepustimo slučaju da odlučuje umesto nas. U takvom kontekstu nije čudno što ćemo na ovaj ili onaj način sa svim uspešnim kompanijama biti ako ne partneri u nekom trenutku, onda bar profesionalni i pametni u definisanju dugoročnog odnosa. Ako je tako, s kime se onda takmičimo? Kao što mi je nedavno polušaljivo dobacio dragi kolega na jednom skupu: “Vi se ponašate kao da ste već na Zapadu!” To i nije neka šala, jer se mi definitivno ponašamo kao da smo među profesionalcima, što mislimo da je najbolja moguća pozicija za sve nas koji nešto imamo da ponudimo ovom tržištu. A Zapad? Za Zapad ćemo lako. Ovo takmičenje nas sa našom najprofesionalnijom i najispoliranijom verzijom koju možemo da zamislimo uvek će biti tvrđa i neizvesnija trka nego ona sa bilo kojom kompanijom.
Cena stava
Šta sve ovaj stav podrazumeva i koliko košta? On kao rezultat ima intenzivnije i ozbiljnije premišljanje opcija, ali i lagodnije sprovođenje u delo. Drugim rečima, duže i intenzivnije merite i planirate, ali kada dođe do faze izvođenja sigurniji ste i možete delati brže, uspešnije i bez bilo kakvog nećkanja.
Ovakva vrsta agresivnog i implicitno pomalo arogantnog stava može biti neka vrsta luksuza. To je luksuz samo ako ste nekvalitetni ili nesigurni, inače je obaveza. Previše kompanija na ovom tržištu dostigne određenu vrstu kritične mase razvoja, gde narastu fizički, po broju ljudi i obimu poslovanja, ali nikada ne promene način rada, nikada ne postanu u potpunosti profesionalni u svojim aktivnostima. E, to je pravi luksuz, ne činiti kad možete i morate.
Demistifikacija “krize”
Mnogo se priča o “krizi”, nekoj neodređenoj tamnoj pojavi koja nam se polako približava, kao nešto iz Stivena Kinga. Nema ničeg tako mističnog i neodređenog u “krizi” u koju smo zagazili. Ona je za većinu tržišta izgrađena na pogrešnim odlukama i blefovima. Nju su najvećim delom stvorili tržišni igrači koji će najverovatnije najviše i da plate za nju. Pažljivo pratite tržišne rezultate i primetićete da ne reaguju sve kompanije isto. Nema opšteg pravila. I, da, po cenu da zvučim kao reklama za motivacione programe koji se uče na američkim MBA studijama, kriza zaista i jeste vreme kada zasijaju pametni, jaki i oni sa srcem. Ništa drugačije se neće dogoditi ni sada. Mi koji razmišljamo dugoročno, bićemo uspešni i sada; mi koji ulažemo u kvalitet umesto u improvizaciju, imaćemo rezultate i sada.
Naša saradnja sa vodećim svetskim kompanijama, ali i najboljim domaćim firmama, sa kojima dodajemo vrednost svakom proizvodu i usluzi koje isporučujemo tržištu, u skladu sa našim sloganom “Zajedno možemo mnogo”, obezbeđuje ne samo trenutni uspeh, već i ostvarivanje naše vizije za budućnost, bez obzira na krizu.
Reči i dela
Da li je ovo samo ponavljanje svega onoga što su poznavaoci naše kompanije već znali? Da, i drago mi je zbog toga. Zato, kada mi traže da za neku priliku izložim svoju poslovnu viziju, nemam ništa posebno novo i pametno da kažem, jer moja je iskrena nada da se iz svakog našeg činjenja i obraćanja jako dobro vidi naša kompletna poslovna vizija i da ona nipošto nije toliko teška za iskazivanje, koliko je ozbiljna za sprovođenje u delo.
Kompletan tekst možete pročitati ovde