Kako izgleda interent poslovanje iz ugla vlasnika jedne od najpoznatijih internet prodavnica mobilnih telefona? Kako doći do uspeha, osvojiti srce posetioca/kupca? Da li je intenet prodaja održiv model poslovanja u Srbiji i šta su najveće pretnje? Odgovore na ova i još neka pitanja potražili smo od Gorana Radovanovića, direktora i suosnivača online prodavnice mobilnih telefona MobilniShop, koja na tržištu Srbije uspešno posluje već šest godina.
Io: Sajt MobilniShop postoji punih šest godina. Koliko su se potrebe korisnika promenile tokom tog vremena?
Da, ove godine navršavamo tačno šest godina. Poprilično su se promenile potrebe. U ono vreme je bilo dovoljno da imate oglas na Internetu i korisnik je zadovoljan. Bilo je manje modela, specifikacije su bile jednostavnije i ljudi su uglavnom znali šta traže. Sve se delilo na to da li imate touchscreen, qwerty ili običnu tastaturu, da li je telefon nešto brži ili sporiji. Danas se posetioci prvenstveno informišu preko Inteneta, modela ima mnogo više, zahtevi korisnika su personalizovani i morate da im pružite kompletne informacije kako biste zadobili njihovu blagonaklonost.
Goran Radovanović, CEO i suosnivač, Mobilnishop
(Ne)Poverenje u internet trgovinu
Io: Da li se kupci lako odlučuju na internet kupovinu?
Ne odlučuju se lako, ali moram priznati da je dosta lakše nego što je to bio slučaj pre nekoliko godina. Tada smo više vremena provodili objašnjavajući ljudima da nemaju čega da se plaše i da neće biti prevareni. Objašnjavali smo im koje su mere njihove sigurnosti i zaštite. Oko 90% porudžbina bilo je nakon telefonskog razgovora, kada se kupac uverio da smo OK. Danas je to mnogo drugačije. Izgleda da i mi u Srbiji ulazimo u eru internet trgovine.
Io: Šta je ono što mislite da je vrednost vašeg postojanja. Po čemu ste drugačiji?
Sajt www.mobilnishop.com daje posetiocu kompletne informacije o mobilnim telefonima, sve na jednom mestu, pa potencijalni kupac ne mora da luta dalje Internetom željan detaljnih podataka. Pored toga, trudimo se da radimo profesionalno, kako kada je reč o pružanju informacija, tako i u samoj prodaji. Mi poštujemo naše posetioce i kupce, u prihvatljivom okviru odgovaramo na sve njihove zahteve, predusretljivi smo i komunikativni.
Drugačiji smo po tome što su nam cene dobre, a pri tome imamo ubedljivo najveću raznovrsnost modela na domaćem tržistu. Mi ne gledamo na kupca kao na jedinku koja treba da dâ pare za neki uređaj i završen posao. Trudimo se da sa njim ostvarimo komunikaciju koja je na obostrano zadovoljstvo. Kupac zna da je u saradnji sa nama siguran, a mi znamo da imamo potencijalnu mušteriju i u njegovoj sledećoj kupovini.Takođe, njegove preporuke su od većeg značaja nego bila kakva marketinška kampanja.
Od “predgrađa” do “centra grada”
Io: Nekada ste imali klasičnu prodavnicu, a danas to radite preko Interneta. Koliko ima sličnosti u ta dva modela poslovanja?
To su dva potpuno odvojena modela koja osim prodaje mobilnih telefona nemaju gotovo nikakve druge veze. Mi se najviše bavimo izgradnjom mreže posetilaca i kupaca, a najmanje prodajom, mada nam je sama prodaja cilj – od toga živimo. Znate, ljudi često greše misleći: napraviću sajt, otvoriti online prodavnicu i to je to. Morate da znate da je to tek početak. Pravi posao počinje tek nakon što ste napravili sajt. Sledeći zadatak vam je da privučete posetu. U principu, poredeći ova dva poslovna modela, ja to uvek objašnjavam na sledeći način: kada napravite sajt, vi ustvari imate neki mali nepoznati lokal u predgrađu, i to u nekom pasažu; svakodnevnim delovanjem vi metar po metar prilazite bliže ka lokacijama gde prolazi više ljudi i cilj vam je da dođete u centar grada, u glavnu ulicu. Ako pričamo jezikom intenet pretaživača, cilj vam je da dođete na jedno od prva tri mesta u rezultatima pretraga.
Io: Koliko je to težak put?
Sve zavisi od ljubavi i motivacije. Neki koraci koji se prave su dobri, neki pogrešni. Nekada nemaju željeni efekat. Ali generalno, rad se uvek isplati. Put uspeha nikada nije lak; zahteva da mnogo vremena provedete na računaru, mnogo učenja i upornosti. Ali kada dođete do rezultata, osećaj je neprocenljiv.
Ambiciozni planovi
Io: Šta su vam planovi za budućnost?
Planovi su nam da omogućimo ljudima da kupuju uređaje u beskamatnim kreditima. Ali za sve to je potrebno dosta vremena, jer kod nas kada god treba raditi nešto sa bankama naiđe se na niz procedura i komplikacija. Takođe planiramo da otvorimo naša fizička prestavništva u svim većim gradovima Srbije. Mislim da će nam to otvoriti put ka ciljnoj grupi kupaca koja ne voli preko Interneta da kupuje ali voli da se informiše.
Io: Da li planirate da se širite i van naše zemlje?
Da. Ustvari to smo već uradili, ali ne pod istim brendom. Otvorili smo firmu u Srbiji, a prodajemo sve u Evropskoj uniji. Radi se o projektu www.mobileshop.eu koji je u potpunosti preveden na 17 evropskih jezika, a prodajemo na kompletnom tržištu od 26 zemalja EU. Ovaj projekat za sada nije profitabilan, ali će sigurno biti za nekih godinu dana, kada ćemo moći, ukoliko budete raspoloženi, da razgovaramo i na ovu temu.
Kriza i konkurencija
Io: Šta su najveće pretnje vašem poslovanju?
Najveća pretanja je ekonomska kriza koja je zahvatila Srbiju, ali realno to je pretnja svim firmama koje posluju na ovom području. Pored krize, pretnja su nam mobilni operateri koji svake godine daju sve veće pogodnosti pri kupovini telefona pod ugovor. Srećom, za sada, i pored svega toga, uspevamo da pronađemo svoje tržište.