Poravnavanje sveta

0

29/05/2009 –

Veselin Jevrosimović, predsednik ComTrade Group

Premda se nalazimo na pragu ekonomske krize svetskih razmera, čiji krajnji domet i obim teško da bilo ko može da predvidi, sa zadovoljstvom se osvrćem na ono što smo zajedničkim snagama ostvarili u ovoj godini i sa optimizmom posmatram vreme koje dolazi. U teškim vremenima važi pravilo da na površinu isplivavaju originalan pristup, inovativna rešenja i smeli poslovni potezi.

Uzmemo li pri tome u obzir brzinu kojom se oblast informacionih tehnologija razvija i raste, na tržištu će opstati samo oni “igrači” koji budu spremni i sposobni da dočekaju promene i odgovore na nove izazove. Mišljenja sam da upravo kompanije koje dolaze sa malih tržišta poput našeg, gde su brzina i fleksibilnost jedne od važnijih osobina, imaju šansu da svetu ponude nešto novo. Zbog toga se u poslovnim krugovima na Zapadu sve češće citira gospodin Tomas Fridman koji u svojoj knjizi “Svet je ravan, kratka istorija 21. veka” objašnjava da je došlo novo doba u kojem svi imaju jednaku šansu, samo ako umeju na pravi način da iskoriste sveže ideje, prednosti novih tehnologija i globalizaciju. Pokušaću, dakle, da u redovima koji slede na primeru ComTrade grupacije pokažem kako je to moguće ostvariti.

Zanimljiv partner

Za nas je ova godina bila izuzetno zanimljiva, naporna i plodna. U prethodnom periodu smo uspeli da konsolidujemo delatnost distribucije IT opreme i korisničke elektronike, da unapredimo sopstvenu proizvodnju računara, da osnujemo nove kompanije širom regiona i da se na svim tržištima na kojima smo prisutni pozicioniramo kao jedan od vodećih distributera. Zbog toga smo u ovoj godini posebnu pažnju posvetili razvoju softverskih rešenja i sistem integraciji. Uspešno smo završili ne baš jednostavan i lak proces preuzimanja slovenačke kompanije Hermes SoftLab i otpočeli integraciju kompanija, kompetencija, procesa, projekata i planova za budućnost. Srećom, pokazalo se da su korporativna kultura, odnos prema zaposlenima i opšta atmosfera u obe firme veoma slični, što je svakako pomoglo da danas zajedničkim snagama nastupamo na postojećim i novim tržištima.

Upravo je proboj na nova tržišta ono na šta smo posebno ponosni. Naime, prošle godine osnovali smo firmu u Sjedinjenim Američkim Državama, u gradu Bostonu. Nakon nešto manje od godinu dana poslovanja, uspeli smo da ostvarimo saradnju sa dvadesetak klijenata i da u ovom momentu radimo na jedanaest projekata, od kojih su neki za gigante poput kompanije Shepherd Kaplan, jednog od najvećih finansijskih savetnika u SAD. Pri tome se nismo usko fokusirali na jednu oblast budući da projekti pokrivaju biotehnologiju, finansijske servise, dostavu i logistiku, proizvodnju laserskih uređaja, tržište nekretnina itd. Postali smo aktivni partner Massachusetts Biotechnology Councila i na taj način otvorili prostor za nove projekte u ovoj oblasti koja postaje sve značajnija i zanimljivija. U naredne dve godine planiramo da osnujemo filijale u pet strateški pozicioniranih država SAD kako bismo bili direktno dostupni većem broju potencijalnih klijenata i mogli da odgovorimo njihovim zahtevima brzo i efikasno.

Šta je to zbog čega smo u veoma kratkom vremenskom periodu postali tako zanimljiv partner za kompanije koje su višestruko veće od naše i koje o Srbiji u najboljem slučaju znaju da je jedna od država na nemirnom Balkanu? Ponudili smo im novu filozofiju razvoja, inovativni autsorsing model i način vođenja projekata po sistemu “ključ u ruke”. Autsorsing je veoma važan činilac u novom dobu jednakih šansi, ali se uobičajeni sistem u kojem zemlje sa Istoka nude samo “prostu” programersku radnu snagu pokazao kao neefikasan jer zahteva mnogo veće angažovanje naručioca, odvajanje resursa za kontrolu procesa i ne garantuje sigurne rezultate. Novi način pristupa ovom problemu, jednostavno rečeno, podrazumeva da naš tim preuzima kompletnu brigu o projektu od početka do kraja, uključujući i projektovanje, istraživanje i razvoj. Na taj način moguće je određivanje cene po projektu već u početnim fazama, pa klijent mnogo preciznije može da planira budžet, što je izuzetno važno u situaciji opšteg smanjenja troškova. Štaviše, očigledan je trend da većina kompanija koje se ne bave informacionim tehnologijama autsorsuje svoj kompletan IT servis i time postiže do 50% ušteda na godišnjem nivou. Pored toga, poštujemo stroge i precizne metodologije rada i nudimo inkrementalni proces razvoja. To konkretno znači da nakon svake faze naručilac dobija jedan deo konačnog proizvoda koji je potpuno funkcionalan. Da bismo to mogli da ostvarimo neophodno je da konstantno i transparentno komuniciramo sa klijentom, pri čemu do izražaja dolazi prednost regiona Jugoistočne Evrope zbog poznavanja jezika i sličnosti u kulturi i običajima.

Sve ovo podrazumeva da posedujemo timove sa svestranim poznavanjem tehnologija i procesa. To smo ostvarili objedinjavanjem snaga regiona koji nije mali, a koji svakako poseduje ogromne kapacitete u sposobnim mladim ljudima koji žele da napreduju. Potencijal naše i okolnih zemalja prepoznali smo još početkom milenijuma kada smo pokrenuli delatnost ICT rešenja i softverskog inženjeringa, a kruna tih napora je ComTrade Group danas, kao najveća regionalna kompanija u ovoj oblasti. Kao lideru u regionu želja nam je da znanje i sposobnosti programera, inženjera i projektanata sa ovih prostora rasejemo po svetu, ali kao dodatni kvalitet i sveobuhvatnu bazu kompetencija i sposobnosti, a ne kao prostu radnu snagu. Zbog toga smo organizovali razgranatu infrastrukturu koja se za sada sastoji od 3 tehnološka centra u Ljubljani, Sarajevu i Beogradu i čak 9 razvojnih kampusa širom regiona, ali i u Dablinu u Irskoj. Od ukupnog broj zaposlenih, oko 80% su inženjeri i slobodno mogu da kažem da će taj odnos biti zadržan pošto na ICT usluge i softverski inženjering gledamo kao na budućnost ComTrade grupacije.

Pogled u budućnost

Koliko će ekonomska kriza uticati na ostvarenje svih naših planova za budućnost nisam siguran, ali ćemo svakako dati sve od sebe da ostvarimo one najvažnije. Među njima su dodatno širenje u regionu, prodor na nova svetska tržišta, izgradnja strateških partnerstava i razvoj regionalnog centra za edukaciju mladih talenata. Naravno, sve vreme ćemo se truditi da proširujemo portfolio proizvoda i usluga, ali i bazu znanja po industrijama, programima, proizvodima i tehnologijama kao osnovu za uspeh jer, kao što sam rekao na početku, samo kompanije koje imaju viziju, razumeju promene i kretanja na tržištu i neprekidno nude inovativne ideje, mogu sa optimizmom da gledaju u budućnost.

Kompletan tekst možete pročitati ovde

Share.

Leave A Reply