29/05/2009 –
Za uspeh malih i srednjih preduzeća ključno je efikasno korišćenje svih raspoloživih resursa, a tu značajnu ulogu ima primena informaciono-komunikacionih tehnologija. Danas je ova činjenica svima jasna i nema potrebe dodatno je objašnjavati. Međutim, primena svih tehnoloških rešenja koja su danas na raspolaganju podrazumeva pre svega obučenost kadrova, ali i potrebu za stalnom informatičkom podrškom. Vrlo često naizgled trivijalni problemi mogu da u potpunosti zaustave rad celog preduzeća, a stalno zapošljavanje specijalizovanih informatičkih kadrova predstavlja preveliko opterećenje za uvek tesan budžet MSP-a.
Informatička podrška kao usluga
Rešenje za ovakvu situaciju je outsourcing kompletne informatičke podrške. Usluga se kupuje onda kada je potrebno i koliko je potrebno. A usluga informatičke podrške obuhvata sve aktivnosti koje su potrebne MSP-u, počevši od izbora IT opreme, softvera, kompletnog komunikacionog rešenja (telefonska centrala, Internet veze, mrežna oprema) do permanentne usluge održavanja. I Net se specijalizovao za podršku upravo malim i srednjim preduzećima, imajući uvek u vidu potrebu MSP-a da se izvuče maksimum iz raspoloživog budžeta. Bogato iskustvo koje smo stekli, kao i nezavisnost od određenog brenda, omogućava nam da klijente savetujemo na kvalitetan način, o čemu najviše govori dugogodišnja vernost naših korisnika.
Pitanja i odgovori
Koja su najčešća pitanja koja postavljaju MSP korisnici? Prvo je uvek da li da kupe brand kompjutere poznatog svetskog proizvođača ili da se opredele za tzv. žutu varijantu (kompjuter sastavljen od komponenti). Po pravilu viša cena renomiranog proizvođača je uvek odbijajući faktor, međutim garantni rok od 3 do čak 5 godina, koji nude poznati proizvođači, predstavlja ozbiljan argument. Ne samo zbog toga što u dužem vremenskom periodu neće biti troškova za eventualne popravke, već i zato što je jasno da se tako dug period garancije nudi zato što se prilikom proizvodnje veoma strogo pazi na odabir komponenti koje će biti kvalitetne i međusobno uparene po svim relevantnim karakteristikama. Zbog toga je i mnogo manji broj otkaza, a uređaj koji ne radi često košta firmu mnogo više nego što bi bili čak i troškovi popravke. Naravno, podrazumeva se da se uz opremu isporučuje legalan softver i vidljiva je promena u ponašanju kupaca koji se više i ne raspituju za “alternativne” mogućnosti, već prihvataju da je cena legalnog softvera sastavni deo u nabavci opreme.
Izbor Internet provajdera je ništa manje komplikovan zadatak – u Srbiji postoji oko 160 provajdera, sa velikim brojem raznih varijanti ponude. Izbor često zavisi od lokacije preduzeća, ali potrebno je napraviti i procenu koji paket uzeti. Za korisnike sa manjim brojem radnih mesta je često dovoljan i ADSL, kablovski ili bežični paket kakav koriste i kućni korisnici, ali naša preporuka je da se uvek ide na poslovne varijante tih paketa (sa fiksnom IP adresom) i da se uvek ima na umu da u slučaju problema na liniji (bez obzira na uzrok – kvar, rekonstrukcija, elementarna nepogoda) smetnja na internet vezi znači i prekid komunikacije sa klijentima i partnerima, često i privremeno obustavljanje poslovanja. Internet usluge kod nas polako pojeftinjuju i trend je zakupljivanje linkova sa fiksnom brzinom bez merenja protoka, što omogućava značajno komforniji rad zaposlenih. I Netova preporuka je da se, kad god je to moguće, zakupe usluge dva provajdera (npr. ADSL i kablovski ili kablovski i bežični) čime se postiže redundansa neophodna za neprekidan rad.
Umesto razmatranja koji je “najbolji” provajder, uzmite uslugu kod dva i bićete mnogo sigurniji da će vam internet uvek raditi. Naravno, za podešavanje ovakve konfiguracije, koja će neprimetno balansirati između različitih linkova, potrebna je i posebna oprema (ruter sa 2 WAN porta, ali i cena tih uređaja je značajno pala i sada je ispod 200 EUR). Slično je i kod zakupljivanja usluge web hostinga – cene su u vrlo malom rasponu, ali nije svejedno da li je veb server smešten u običnim kancelarijskim uslovima ili u specijalizovanom data centru. Ništa manje važna nije ni podrška koju ćete dobiti. Ako vaš sajt direktno donosi prihode zbog transakcija koje se na njemu vrše (npr. kataloška prodaja) morate uvek da znate da u slučaju problema imate kontakt telefon preko kojeg brzo možete da dođete do kvalitetne tehničke podrške. Problem koji se pojavi na vašem veb serveru ili veb sajtu u petak kasno popodne ne može da čeka ponedeljak.
Antivirusna rešenja su postala obavezan deo softverskog inventara svakog korisnika. Istina, mnogi su postali svesni te potrebe tek kad su na svojoj koži osetili pogubne posledice brzopletog klika na ponuđeni link. Raznovrsnost ponuđenih rešenja je često zbunjujuća za potencijalne kupce. Međutim, ono što je potrebno shvatiti je da ne postoji univerzalni “srebrni metak” za sve opasnosti koje dolaze sa Interneta. Ključ za efikasnu zaštitu je kombinacija primene kvalitetnog antivirusnog (antispam, antimalware) rešenja zajedno sa odgovarajućim modelom ponašanja korisnika, a to znači da je krajnjim korisnicima neophodno pružati stalnu podršku primerenim savetima. Edukacija ne mora uvek da bude višednevni kurs koji će zaposlenog odvojiti od posla nekoliko sati svakog dana (najveće svetogrđe u malim i srednjim preduzećima). To može da bude i savet pružen u toku pružanja usluge podrške. A to je i jedan od načina kako da MSP vrednuju kvalitet pružanja ovih usluga – prednost dajte onima koji ne “čuvaju” svoje znanje samo za sebe, nego su uvek spremni da ga, na primeren način, podele sa vama.
Kako odlučiti kome pokloniti poverenje za donošenje odluka o implementaciji IT rešenja? Ako pitate prodavca opreme, on će vam uvek reći da je najbolja oprema za vas upravo ona koju on prodaje. Posebno ona koje ima najviše na lageru – znači koja se slabije prodaje i koja je vezala najviše obrtnog kapitala. Tako problem prodavca postaje vaš problem – umesto da on pomogne da vi rešite vaše probleme, uloge se obrću i vi postajete neko ko rešava problem velikog lagera vašeg prodavca. Ako se odlučite za spoljnjeg konsultanta, onda to mora da bude pojedinac ili firma koja razume vaše probleme i koja je takve probleme već rešavala. Zato se ne ustručavajte da odmah pitate koje probleme možete da očekujete, a zatim sami odlučite (o vašem novcu i poslu se radi) da li ćete poverenje pokloniti nekome ko će vam obećati (čak i “garantovati”) da probleme uopšte nećete imati (samo ako kupite njihovu robu) ili onome ko će vam odmah, bez ustezanja, ukazati i na potencijalne probleme i na načine njihovog rešavanja. Implementacija ICT rešenja nije samo jednostavna kupoprodajna transakcija, već dugoročan partnerski odnos, zasnovan na uzajamnom poverenju. Na taj način ćete moći da sve svoje snage usmerite u vašu osnovnu poslovnu aktivnost, jer da biste opstali sve svoje resurse morate efektivno i efikasno da usmerite na rešavanje problema vaših klijenata, a ne na sopstvene. Tražite od vaših partnera u implementaciji ICT rešenja isto ono što od vas traže vaši klijenti.
Kompletan tekst možete pročitati ovde