Zemlja izazova i mogućnosti

0

29/05/2009 –

Generalni direktor, KimTec

KimTec d.o.o. je deo MSan Grupe koja posluje u svim zemljama bivše Jugoslavije i regionalno je apsolutni lider u IT distribuciji. Negde baš u ovo doba prošle godine u KimTecu smo bili u završnoj fazi planiranja za 2008. godinu, kada je pravljen i petogodišnji plan. Bili smo tada firma sa svega tri godine iskustva na srpskom tržištu, ali po svim nezavisnim analizama na poziciji broj dva u celoj IT industriji Srbije.

Podrazumeva se da do pijadestala stižete rastom koji daleko premašuje rast tržišta. A rast tržišta, iz perspektive decembra 2007. godine i sa osvrtom na period iza nas, svih pet predstojećih godina mogao bi da bude samo između 25% i 30% godišnje. Malo je zemalja i još manje industrija koje mogu pružiti ovakvo tlo za razvoj i rast. Ali, malo je zemalja koje kao Srbija mogu imati takav splet izazova i mogućnosti za poslovanje uopšte.

Daleko od konsolidacije

Uvek pogled u budućnost počinje kratkim osvrtom na prošlost, pa krenimo od 2005. godine (početak našeg poslovanja), koja će sigurno ući u istoriju IT industrije u Srbiji. To je ona godina koja je usledila iza “čuvene” 2004. (koja će ostati upamćena po kraju prodaje bez poreza na promet i uvođenju PDV-a), sa zabeleženim padom u odnosu na nju. Svi nezavisni analitičari, posebno oni inostrani, videli su u tome nešto “već viđeno” i najavljivali brzu konsolidaciju tržišta, nestanak malih, možda i srednjih preduzeća, ukrupnjavanje itd. No, ništa od toga nije se desilo ni 2005, niti naredne godine. U Srbiji, zemlji izazova i mogućnosti, mnoga pravila brzo bivaju demantovana. Zaboravilo se da su ti kojima je PDV trebalo da donese kraj oni koji su preživeli novčanice sa desetinama nula, uvoz iz Mađarske preko Makedonije, a na kraju i bombe po vlastitim i glavama svojih kupaca. Sa svega par distributera manje i nešto manjih igrača 2007. godine, ukupno gledajući, broj preduzeća sa IT delatnošću je porastao i prešao brojku od 1500.

Svi mi koji smo analizirali svoje kanale prodaje naučili smo da lociramo ključne partnere po učešću u ukupnom prometu. Šta znači 60% prometa? Mnogo; značajan deo! Da li je taj promet koncentrisan u izuzetno malom broju srpskih IT preduzeća? I jeste i nije. Numerički gledano, 50 preduzeća koja su 2007. generisala 60% prometa jeste malo prema svih 1500, ali daleko je to od konsolidacije i očekivanog ukrupnjavanja.

Bliska i dalja budućnost

Dakle, šta čeka srpski IT u narednih pet meseci i pet godina? Sudeći po vestima i temama koje obeležavaju kraj ove godine, već poznatim internim izazovima pridružiće se efekti globalne finansijske krize koja sigurno neće biti milosrdna prema industriji sa jednocifrenom bruto maržom. Ili će je možda osvestiti i probuditi; možda ne celu, ali onaj deo koji će biti njen budući izdanak kada na planeti opet olistaju naglo uvela (ili možda lažno zelenela sve ove godine) finansijska tržišta. Nekim čudom možda za nas naredna bude i godina bez izbora i pratećih političko-ekonomskih lomova, pa je šteta da se nad takvu godinu nadvio oblak svetskih problema. Baš smo mogli da vidimo kako izgleda godina bez predizbornih bilborda i post izbornih blokada budžeta.

Postoji jedan prihvaćeni i iskustveno dokazani odnos rasta BDP-a i IT industrije. To je poluga koja gura u odnosu 1:3 – svaki procenat rasta BDP-a generiše oko 3 procenta rasta IT industrije. (Princip je predstavljen ovim redom jer je lakše shvatiti kako jedinica nečega generiše više jedinica druge veličine, a ne zato što je reč o strogoj implikaciji BDP na IT). Ništa neće kao iduća godina pokazati ekvivalenciju i međuzavisnost IT‑a i razvoja celog društva. Najveći kupac sve ove godine (država) upravo sada potvrđuje svoje rashode kao manje od 10% rasta od prošlogodišnjih, a očekuje rast BDP-a od oko 3%. Da li u prodaji ako vam najveći kupac stagnira to znači i izvesnu stagnaciju cele vaše firme? Da, ali samo ako ste se isključivo ili previše na tog kupca oslonili. Zato, koliko god bio nerealan optimizam kojim se održava prošlogodišnji rast, on sigurno neće biti strogo ograničen na ovako dobijenih 10%. Koliko će to biti preko, zavisiće i od toga koliko IT može da pogura privredu, a ne obrnuto. Naravno, ključno će biti i to da se neko odluči da štedi na nečemu drugom, a ne na onom što je pismenost 21. veka.

Posebnost KimTeca

KimTec je svojom pojavom na tržištu doneo nešto drugačije u IT, pre svega u smislu brisanja ionako nejasne granice IT i CE biznisa. Za četiri godine, od kreatora prvih viceva o prodaji proizvoda iz CE segmenta u IT kompaniji dobili smo ključne konkurente i u ovom delu portfolia. Razlog je to što se i značajan broj principala počeo okretati razvoju ovog segmenta, pa su svoje očekivanje preneli na distributere, jer im sa ekonomskog aspekta paralelne IT i CE mreže apsolutno nisu prihvatljive.

No, između nas i dalje postoji prilična razlika po tome šta smatramo tržištem. KimTec svu svoju prodaju realizuje isključivo kroz mrežu partnera koja, odavno premašuje hiljadu redovnih mesečno. Za tih hiljadu kupaca treba bar hiljadu proizvoda, ali za hiljadu partnera u srpskom IT-u, pogotovo iduće godine, nužna će biti izuzetna raznolikost u pristupu i radu sa njima. Najveći krajnji kupac će definitivno ostati država, a tog kupca krase mnoge mane i vrline. Sa partnerima je potrebno raditi na razvoju njihovog tehnološkog, finansijskog i pravnog znanja kako bi mogli biti dobavljač ovako zahtevnom korisniku.
Svoje mesto će i dalje značajno jačati veliki sistemi (robni lanci) ističući ovu primamljivu tehnološku robu kao ključni mamac za hvatanje mase kupaca u mrežu u kojoj će se kupovati daleko profitabilnija prehrana.

Šta će biti sa delom tržišta koji mi u KimTecu zovemo tradicionalni kanal? Verujem, ako se bude orijentisao ka privredi, tačnije ka segmentu malih i srednjih preduzeća sa jedne strane i ka umerenom razvoju specijalizovanih maloprodaja, sa druge, biće to i dalje temelj IT industrije. U ovakovom razvoju tržišta KimTec sebe vidi i kao ključnog igrača u proizvodnji gotovih računara na automatizovanoj liniji najvećeg kapaciteta u jugoistočnoj Evropi, sa koje izlaze računari sa svetski priznatim sertifikatima o ispravnosti i kvalitetu. Uvažavajući različitosti potreba široke mreže partnera, razvijen je koncept koji podrazumeva da se za svakog partnera, za njegov specifičan projekat, prema njegovim, odnosno potrebama njegovog kupca, u rekordno kratkom roku može sa linije isporučiti serija specifičnih karakteristika i jedinstvenog brendinga.

Usluge jesu ovodecenijski svetski hit i uzdanica srpske IT industrije, ali one se, koliko god bile prosperitetne i profitabilne, baziraju na radu sa nekim proizvodima. Zato verujemo da će rezultati koji računare proizvedene u KimTecu već pozicioniraju ispred svih A brendova, biti samo potvrda uspešne 2009. godine.

Kompletan tekst možete pročitati ovde

Share.

Leave A Reply