29/05/2009 –
Jubilarni broj “Internet ogledala” pada u nekako čudnom trenutku: sezona je slava, bliži se Nova godina i trebalo bi da nas “greje” pretpraznična atmosfera, a opet, nije tako. Na dnevnom redu je oprez, svetska ekonomska kriza je već nedeljama tema broj jedan u domaćim medijima i mi ne možemo a da se ne zapitamo kakve će posledice ona imati na srpsku privredu, lokalno tržište i poslovanje naših firmi. Kako nestabilnost sve više potresa globalnu ekonomiju, jasno je da niko nije imun na efekte skupljih kredita i manje potrošnje klijenata i preduzeća.
Volim da budem optimista, i da svaku krizu – ličnu, ili ovu širu, ekonomsku – posmatram kao priliku za učenje, napredovanje i usavršavanje sopstvenih potencijala. Tako je i sada: ova kriza pružiće nam šansu da sagledamo šta je to što bismo mogli da radimo bolje, gde je prostor za uštede i optimizovanje poslovanja, a gde sredstva koja će nam pomoći da lakše prebrodimo ova nesigurna vremena.
Promenljivo okruženje
Iako je nemoguće predvideti koliko će trajati trenutna nesigurnost ili kakav će biti konačni uticaj na poslove i ekonomski rast, ja sam optimističan u vezi sa dugoročnim izgledima, lokalno i širom sveta. Trendovi koji su poslednju deceniju učinili toliko dinamičnom za poslovanje u svakom delu zemljine kugle nisu se promenili: tehnologija nastavlja da napreduje; produktivnost i dalje raste; stalno se pojavljuju nove mogućnosti za poslovanje.
U isto vreme, nema sumnje da je ovo vreme kada zabrinuti poslovni lideri moraju pažljivo da procene kako će na najbolji način iskoristiti svoje resurse da bi se izborili sa nesigurnošću koja predstoji. Verujem da informacione tehnologije mogu da pomognu preduzećima da odgovore na ovo teško i brzo promenljivo ekonomsko okruženje. Podaci nezavisnih organizacija – recimo istraživanja koja redovno sprovodi IDC – potvrđuju da uprkos manjoj potrošnji IT kupci ostaju usredsređeni na strateške pogodnosti novih aplikacija i možda čak preko IT investicija pokušavaju da reše svoje ekonomske probleme. Najčešći razlozi za IT investicije su bezbednost, pouzdanost mreže i konsolidacija podataka.
Izlaz u tehnologiji
Mnoge organizacije će uskoro morati da se usredsrede na smanjivanje troškova i rizika. Srećom, danas postoje brojne tehnologije koje pomažu preduzećima da smanje troškove i povećaju efikasnost.
Dobar primer je virtuelizacija. Tehnologija koja omogućava pokretanje više operativnih sistema na jednom računaru, virtuelizacija umanjuje troškove i potrošnju energije tako što organizacijama omogućava da koriste više računarskih resursa koje već poseduju. Drugi primer su tehnologije objedinjenih komunikacija (Unified communications) koje objedinjavaju glasovnu komunikaciju, elektronsku poštu i razmenu trenutnih poruka kako bi omogućile organizacijama da zamene tradicionalne telefonske sisteme integrisanim softverskim rešenjima koja umanjuju troškove hardvera i održavanja.
Smanjenje avionskih putovanja i smeštaja u hotelu je jedan od najočiglednijih načina uštede novca, ali ovo mora biti u ravnoteži sa vrednošću interakcije između ljudi uživo. Danas video konferencije i nove alatke za saradnju čine virtuelne sastanke nalik interakciji “licem u lice” i omogućavaju ljudima da efikasnije razmenjuju informacije i sarađuju. Pored toga, preduzeća otkrivaju da je umanjivanje potrošnje energije za računare jedan od najefikasnijih načina da se smanje troškovi poslovanja bez ugrožavanja organizacionih mogućnosti. Moderan softver nudi izvanredne alatke za upravljanje napajanjem koje pomažu preduzećima da efikasnije upravljaju potrošnjom energije.
Izazovi i poslovne prilike
U Microsoftu koristimo mnoge od tih pristupa. Na primer, naše interno IT odeljenje je tokom 2007. godine 25 procenata svojih servera premestilo u virtuelno okruženje. Dobijena ušteda je dostigla 10 miliona dolara i danas je potrebno samo četvoro ljudi da upravljaju brojem od 3.500 servera grupe. Primenom objedinjenog sistema za razmenu poruka svake godine štedimo 5 miliona dolara zahvaljujući umanjenim troškovima hardvera i održavanja.
Naravno, Microsoft nije jedino preduzeće koje isporučuje softver koji može da pomogne preduzećima da umanje troškove. Takođe, nisu velika preduzeća poput Microsofta jedina koja imaju koristi od takvih tehnologija. Softver je, na primer, pomogao kompaniji Cogan Wire and Metal Products, kanadskom preduzeću sa 100 zaposlenih, da smanji troškove putovanja za 400.000 dolara koristeći virtuelne sastanke kako bi obaveštavalo svoju mrežu prodavaca o novim proizvodima i bolje sarađivalo sa klijentima koji kupuju direktno od njih.
Umanjivanje troškova je važan način da se odgovori na izazove trenutne ekonomske situacije. Međutim, verujem da je neke od tih izazova moguće posmatrati i kao poslovne prilike. Mnoge navedene tehnologije omogućavaju preduzećima koja gledaju u budućnost da naprave informacione sisteme koji nisu samo isplativiji, već i omogućavaju ljudima da razumeju i odgovore na promenljive poslovne uslove sa većim uvidom i brže nego ikada ranije.
Ovaj fokus na ljude je od ključne važnosti. Na kraju krajeva, ekonomski razvoj zavisi od inovacija. Inovacije su zasnovane na mogućnosti ljudi da nove ideje pretvore u proizvode koji klijentima donose nove vrednosti.
Opasnost je u tome što se opšta ekonomija usporava, a preduzeća veći deo svog fokusa prebacuju na kontrolu troškova, i tako gube iz vida veliki značaj ulaganja u inovacije. Činjenica je da je u svakoj ekonomiji inovacija osnova stvaranja mogućnosti za poslovanje i ostvarivanje uspeha. Preduzeća koja nastave da traže inovacije imaće bolji položaj u teškim ekonomskim vremenima. Takođe će stvoriti uslove za brži razvoj kada se ekonomsko stanje popravi.
Nema sumnje da smo danas ušli u period u kojem se preduzeća i pojedinci suočavaju sa novim ekonomskim izazovima. Međutim, u isto vreme, nalazimo se u periodu u kojem ključni tehnološki trendovi – moćniji uređaji, novi načini povezivanja sa drugim ljudima i informacijama, novi načini interakcije sa računarima – postaju načini koji će izvršiti preokret u ulozi koju računari igraju u našem domu i na poslu. Preduzeća koja iskoriste ove trendove za promene svog poslovanja i pružanje inovacija svojim klijentima imaće znatnu prednost u odnosu na konkurenciju, danas i u godinama koje dolaze.
Kompletan tekst možete pročitati ovde