“Zašto je pile prešlo ulicu?”, početak je čuvenog američkog vica. Odgovora ima bezbroj, a meni je neobično zanimljiva perspektiva u koju nas ovo pitanje stavlja. “Zašto bi u Srbiji, godine 2013., kompanije ulagale u energetsku efikasnost?”, pitam ja, i predlažem odgovor baziran na iskustvima vodećih zapadnih pilića, koji su svoju ulicu pretrčali “za medalju”.
Tokom 2010. godine, renomirana američka analitička kuća Gartner je, u saradnji sa kompanijom Tririga (akviziranom 2011. od strane IBM), obavila istraživanje koje je obuhvatilo 130 stručnjaka odgovornih za planiranje i realizaciju strategija “ozelenjavanja” poslovanja najvećih svetskih kompanija. Ideja istraživanja je bila jednostavna: identifikovati kompanije koje su postigle najveći uspeh, i “ukrasti” njihov recept. U ovom tekstu dajem sažet pregled zaključaka ove studije, kao i preporuka koje iz njih proizilaze.
Ko je ko
Na osnovu konsolidovanih rezultata ankete, ukrštenim sa egzaktnim finansijskim rezultatima, Gartner je kompanije podelio u tri kategorije: Lideri, Planeri, Nerazvijeni. Lideri, kojih je bilo 34%, su formirali i uspešno ostvarili strategiju poboljšanja energetske efikasnosti i održivosti poslovanja. Planeri, njih 58%, su definisali ciljeve i strategiju, ali nisu odmakli u njenoj realizaciji. Nerazvijeni, koji su bili jasna manjina od 8% (što svakako ne bi bio slučaj u Srbiji), nisu imali nikakvu strategiju vezanu za ovu oblast, niti su bilo šta preduzimali.
Studija je nedvosmisleno ukazala na neke od bitnih karakteristika Lidera:
• Strategija i njeno izvršavanje su podržane od strane top menadžmenta, sa jasno definisanim budžetima za ulaganja u ovu oblast, i jasnom idejom o povratu tih investicija. Izvršni menadžment je adekvatno nagrađen ukoliko postigne zadate ciljeve iz ovih oblasti.
• Investirali su u tri oblasti koje najbrže donose poboljšanje energetske efikasnosti:
o Povećanje energetske efikasnosti zgrada koje poseduju i koriste
o Poboljšanje programa održavanja opreme i instalacija
o Optimizacija iskorišćenja radnog i poslovnog prostora
• Za navedene oblasti Lideri su koristili vodeća rešenja na tržištu, poput IBM Tririga
• Odluke donose na bazi egzaktnih podataka koji nedvosmisleno ukazuju na objekte koji imaju loše energetske performanse i kojima treba posvetiti posebnu pažnju.
Nekretnine – očigledan cilj…
Na bazi podataka iz ranijih istraživanja koja pokazuju da se čak 49% ukupne energije potroši u zgradama, od toga najveći deo, oko 80%, na svakodnevnu upotrebu (osvetljenje, grejanje, ventilacija itd.), a dodatnih 13% na obradu pitke vode potrošene u tim objektima, kompanije su kao prvi praktični korak definisale jasno merenje potrošnje po ovim stavkama, te alokaciju potrošnje po zgradi, rejonu, zaposlenom itd.
Tekst u celosti možete da pročitate u virtuelnom izdanju časopisa.