Učestalost plaćanja platnim karticama dobar je pokazatelj u kojoj meri su bezgotovinska plaćanja zaživela na tržištu, zbog čega ohrabruje podatak iz novog MasterIndex Srbija istraživanja da je za godinu dana, broj korisnika koji svakog dana plaćaju karticama porastao za 6 odsto, sa 32 na 38 procenata. Kada se posmatra tip platnog proizvoda koji se nalazi u novčanicima ispitanika, kao i prethodnih godina najviše je debitnih kartica, koje poseduje čak 96 odsto ispitanika, dok svaki četvrti ispitanik poseduje kreditnu karticu.
Platne kartice se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (69%), prodavnicama odeće i obuće (55%), lokalnim prehrambenim radnjama (49%) i na benzinskim pumpama (43%). S druge strane, sve pijace i kiosci su najčešće pominjana lokacija na kojima po 27 odsto ispitanika bi želelo da plaća karticama, što je još jedan pokazatelj navike bezgotovinskih plaćanja koju korisnici bezgotovinskih plaćanja u Srbiji stiču.
Razlog za često korišćenje platnih kartica leži pre svega u jednostavnosti i praktičnosti koju ova platna metoda nosi, što je istaklo 27 odsto ispitanika, dok još 24 odsto njih ceni stalni pristup sredstvima na računu. Ono što bi dodatno podstaklo korišćenje platnih kartica su popusti kod određenih trgovaca, što je izjavilo 58 odsto ispitanika, a interesantno je da je za 44 odsto ispitanika šira prihvatna mreža faktor koji podstiče korišćenje.
„MasterIndex Srbija istaživanje je pokazalo ono što svi mi kao pojedinci vidimo – bezgotovinska plaćanja, pre svega kartice, sastavni su deo naše svakodnevice. Uz podatak da su plaćanja karticama i mobilnim novčanicima prvi izbor čak i za plaćanja manjih iznosa do 4.000 dinara, sa 59 odsto ispitanika koji su to rekli naspram 37 odsto koji se odlučuju za gotovinu, digitalno opredeljenje građana potvrđuje i infarmacija da su prvi put, mobilni novčanici razlog zašto se građani opredeljuju da koriste kartična plaćanja. Građani već prepoznaju da je budućnost digitalna i mi ćemo nastaviti sa implementacijom savremenih platnih i sigurnosnih tehnologija na tržištu Srbije kako bismo omogućili pojedincima, biznisima i javnom sektoru da što bolje iskoriste te digitalne potencijale“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Srbi najčešće biraju domaće veb šopove
MasterIndex pokazaju da se 71% ispitanika susrelo sa onlajn plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se onlajn plaćanja obavljaju na mesečnom nivou (28%), dok 11% ispitanika praktikuje da plaća onlajn makar jednom nedeljno, što je blagi rast (4%) u odnosu na prošlogodišnje istraživanje.
Mesečni računi su i dalje na vrhu liste stvari koje se plaćaju onlajn (56%, 9 procenata više nego prošle godine). Pored plaćanja računa, ispitanici onlajn kupuju odeću (54%, 10 procenata više nego prošle godine) i hranu (33%). Pored plaćanja gotovinom prilikom preuzimanja pošiljki, što je opcija koju korisni dve trećine ispitanika, 39% anketiranih je reklo da plaća karticama onlajn, dok još 15% njih kaže da plaća karticama prilikom preuzimanja robe, što je opcija koju je Mastercard uveo na tržište krajem 2022. godine.
Domaće veb prodavnice su i dalje češća šoping adresa od inostranih onlajn šopova (55% naspram 6% ispitanika), a jedna petina ispitanika nema preferencije. Svaki deseti anketirani je istakao da kupuje putem društvenih mreža, Instagrama i Fejsbuka.