“Multi-cloud će biti model koji će se koristiti narednih 20 godina. Upotreba različitih javnih i privatnih cloud okruženja ubrzava razvoj aplikacija i inovacije”, rekao je VP&CTO VMware-a, EMEA, Džo Bagli (Joe Baguley), na današnjem Adriatic okruglom stolu koji se održao u sklopu VMworld-a 2021.
Prema njegovim rečima, multi-cloud omogućava da se poslovna otpornost i transformacioni kapacitet bilo kog biznisa podignu na jedan potpuno novi – daleko viši – nivo. “Krajnji korisnici žele mogućnost da biraju najbolje usluge iz različitih cloud okruženja, a istovremeno, ne žele da budu “zarobljeni” kod jednog vendora. Stvaranje multi-cloud strukture koja pruža odgovor na oba ova pitanja je strateško opredeljenje VMware-a”, objašnjava Bagli.
Ivo Sladoljev, regionalni direktor VMware-a za Srednju Evropu, podvlači da “multi-cloud era, s jedne strane, nudi neograničene prilike, dok se, s druge strane, postavlja pitanje kako iskoristiti te prilike, bez eksponiranja i ugrožavanja bezbednosti”. Ogroman broj različitih aplikacija, tehnologija i infrastruktura koji su na raspolaganju, stavljaju korisnike pred konflikt da li da iskoriste sve mogućnosti inovacija ili da se odluče da zadrže kontrolu. “VMware ne misli da je pitanje ili-ili, odlučivanje za inovacije ne mora da znači prepuštanje kontrole, jer VMware, jedini u svetu, omogućava korisnicima da njihove aplikacije rade na bilo kojoj platformi”, kaže Sladoljev i dodaje da im to “daje slobodu da u isto vreme mogu da inoviraju i koriste prednosti digitalno unapređenog vremena, a da, s druge strane, zadrže kontrolu”.
Nenad Aleksić, regionalni direktor prodaje VMware-a za jugoistočni klaster Srednje Evrope, kao jednu od značajnijih vesti sa VMworld-a 2021 ističe Tanzu Community Edition, koji podrazumeva da je VMware potpuno besplatno stavio na raspolaganje svoju platformu za razvoj, izvršavanje i upravljanje cloud-native aplikacijama.
Među učesnicima VMworld Adriatic okruglog stola bio je i Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za informacione tehnologije i e-upravu Republike Srbije, koji je rekao da su napori Kancelarije u protekle 4 godine, od njenog osnivanja, išli u dva smera – prvi je izgradnja infrastrukture za elektronsku upravu, a drugi – razvoj usluga za građane i institucije. “Pre 4 godine, kada je nastala Kancelarija za e-upravu krenuli smo od nule, nismo imali data centar, nije bilo razmene podataka među državnim organima. U smislu razvoja infrastrukure napravljeni su veliki iskoraci – državni data centar u Beogradu, formiranje prvih cloud sistema, do toga da smo prošlog decembra pustili u rad regionalni data centar u Kragujevcu koji je izgrađen po najvišim tehničkim i bezbednosnim standardima, i koji ima ambiciju da pruža usluge ne samo u Srbiji, već i u regionu”, kaže Mihailo Jovanović.
Direktor Kancelarije za e-upravu dodaje da je u prethodne 4 godine rađeno na uspostavljanju strateških partnerstava, kako ne bi svako ministarstvo samostalno razmišljalo o nabavci softvera i licenci, već da bi se ovaj proces optimizovao kroz centralizaciju. “Jedno od tih partnerstava je sklopljeno i sa VMware-om, čija tehnologija nam je nezamenljiva jer pruža mogućnost da konsolidujemo različite cloud-ove, imajući u vidu da imamo i druge vendore i nasleđene sisteme, a zahvaljujući VMware-u sve možemo brzo i bezbedno da konsolidujemo”, objašnjava Jovanović.
Govoreći o državnom Data centru u Kragujevcu, Jovanović kaže da je to investicija Republike Srbije, te da je, budući da je njegov kapacitet i više nego dovoljan za našu državu, doneta odluka da se centar komercijalizuje i da pruža usluge i drugima. “Po našem zakonu, podaci građna moraju da se nalaze u Republici Srbiji, a propisi su slični i u ostalim zemljama regiona. Zato će već sledeće nedelje, na skupu u Crnoj Gori, biti pokrenuta inicijativa na nivou Zapadnog Balkana, o donošenju regulative koja će omogućiti hostovanje podataka u drugim zemljama učesnicama inicijative. Drugi plan je da dobijemo status data centra koji ispunjava GDPR, što znači da će bilo koja kompanija iz EU moći da hostuje podatke u našoj zemlji”, kazao je direktor Kancelarije za e-upravu.
VMware u Adriatic regionu ima preko 1200 korisnika, među kojima su brojne velike firme, gotovo sve banke, institucije državne uprave, kao i oko 160 poslovnih partnera i 30 cloud provajdera koji svoje servise pružaju na VMware tehnologijama.