Povodom Dana zaštite privatnosti podataka, kompanija Kaspersky skreće pažnju na kompromise u vezi sa privatnošću koji često prate korišćenje popularnih aplikacija. Ovo uključuje aplikacije za društvene mreže, ali i druge poput aplikacija za e-kupovinu i praćenje zdravlja i treninga. Iako ove aplikacije nude pogodnosti, one takođe prikupljaju i dele velike količine ličnih podataka, izlažući korisnike invazivnom profilisanju i potencijalnim bezbednosnim rizicima.
Samo tokom 2024. godine, kompanija Kaspersky je detektovala preko 49 milijardi slučajeva prikupljanja podataka o ponašanju korisnika putem veb trekera širom sveta. Sa porastom praćenja podataka vođenog veštačkom inteligencijom i prediktivnih analiza, rizici po privatnost u vezi sa ovim aplikacijama su veći nego ikada.
Aplikacije koje prikupljaju vaše podatke
Mnoge aplikacije koje svakodnevno koristimo, često bez razmišljanja, tiho prikupljaju osetljive informacije. Neke od najzabrinjavajućih kategorija su aplikacije društvenih mreža kao što su TikTok, Instagram i Threads, koje neprestano prikupljaju podatke o lokaciji korisnika, navikama pretraživanja, pa čak i glasovne podatke.
Aplikacije za video zapise ili fotografije, poput ovih, mogu koristiti veštačku inteligenciju za pristup galerijama fotografija kako bi analizirale slike i metapodatke, što potencijalno može otkriti vašu geografsku lokaciju.
Aplikacije za kupovinu takođe se koriste za prikupljanje podataka o istoriji kupovine, lokaciji, pa čak i da li smo fizički blizu prodavnice. Slično kao i aplikacije za društvene mreže, trgovci mogu pratiti naše kretanje (kako onlajn tako i oflajn), stvarajući detaljan profil navika i ponašanja kupaca.
Aplikacije za unapređenje zdravlja i trening dodatno doprinose stvaranju jasne slike o korisniku, prikupljajući neke od naših najintimnijih podataka, uključujući zdravstvene metrike i dnevne rutine, koji mogu biti podeljene sa trećim stranama.
„Iako je tehnologija postala sastavni deo naših života, korisnicima je lako da se prepuste sjajnim novim aplikacijama i uređajima, a da ne razmotre potencijalne kompromise u pogledu privatnosti“, kaže Ana Larkina, stručnjak za sigurnost i privatnost u kompaniji Kaspersky. „Mnoge aplikacije su kreirane da nas zadive praktičnošću i funkcijama koje pokreće veštačka inteligencija, ali ispod površine često neumoljivo prikupljaju podatke čega većina korisnika nije svesna. Kako gledamo u budućnost, rasprostranjenost pametnih uređaja i aplikacija koje pokreće veštačka inteligencija učiniće još težim razlučivanje ko pristupa našim podacima i u koje svrhe. Postoji rizik od stvaranja sveta u kome privatnost više nije standard, već luksuz. Ključno je da korisnici zastanu, pažljivo prouče dozvole i zahtevaju transparentnost pre nego što aplikacijama dozvole pristup njihovim ličnim podacima.“
Foto: TheDigitalArtist, Pixabay