Preuzimanje obrazaca i koncepata iz jedne sfere delatnosti u drugu veoma često daje odlične rezultate. Kad već pričamo o efikasnosti, da vidimo da li se prilaz energetskoj efikasnosti u građevinarstvu može preslikati na efikasnost poslovnih organizacija…
Svi bismo voleli biti genijalci. Neki uspešni osnivači kompanija to o sebi, s pravom, i misle, a onda to isto, nerealno, očekuju i od svojih saradnika. Neki to zovu proaktivnost, neki angažovanost, neki kreativnost… Sve te izraze oni izgovaraju, a šta pod tim podrazumevaju samo oni znaju. Vrlo retko se desi da takve saradnike pronađu, te im sledi hronično nezadovoljstvo kao trajna dijagnoza. Da bismo stimulisali kreativno razmišljanje posebnu pažnju treba obratiti na ambijent: međusobno uvažavanje, dobra komunikacija, pravo na grešku… Čini mi se veoma bitnom i svest da sitna poboljšanja u svakodnevnim aktivnostima na kraju rezultiraju veoma značajnim uštedama. Često prenebregavamo ovu činjenicu, pa mnoge ideje ostaju nerealizovane ili čak i neizrečene zbog straha da će ih neko okarakterisati kao “negenijalne”. A mnoge genijalne stvari su u početku izgledale baš “bez veze”.
Sličnost različitog
Kakve veze imaju atomska bomba i tiganj? Imaju – teflon. Klizavi polimer koji je pronađen kao nus proizvod usavršavanja frižidera svoju primenu našao je u vojnoj industriji i proizvodnji prve atomske bombe poznate kao projekat Menhetn. Neko se posle dosetio da bi se njegova svojstva mogla iskoristiti da se napravi odlična presvlaka za tiganj i time uštedeo mnogo ulja, deterdženta, vremena domaćicama a o pozitivnom uticaju na okolinu da ne pričamo.
Kakve veze imaju E= mc2 sa upravljanjem kompanijama. Pre neko doba je švedski poslovni guru Riderstrale svoje celodnevno predavanje u Beogradu zasnovao upravo na toj Ajnštajnovoj jednačini. Objasnio nam je da su mnogi pokušavali da kompanije učine bržim, fleksibilnijom i efikasnijim tako što su smanjivali m putem otpuštanja viška zaposlenih, prodajom viška fiksne imovine, rezanjem troškova… Danas, kada smo tu mogućnost iskoristili (nema se više ni šta prodati a i mnogi su otpušteni) pokušavamo uspeh obezbediti kroz „Energizing“ – podizanje nivoa energije, posvećenosti, motivisanosti kod svojih saradnika verujući da je to “nepresušni” izvor…
Tekst u celosti možete da pročitate u virtuelnom izdanju časopisa.