U 2020. poslovnoj godini Bosch Grupa je ostvarila pozitivan rezultat uprkos efektima krize izazvane korona virusom i padu proizvodnje automobila. Dobavljač tehnologije i usluga je zapravo ostvario bolje rezultate od inicijalno očekivanih. Prema preliminarnim rezultatima, dobit od poslovanja pre oporezivanja (EBIT) dostigla je oko 1,9 milijardi evra.
To znači da procenjena EBIT marža iznosi oko 2,5 odsto ukupnog prihoda. Nakon usklađivanja zbog troškova restrukturisanja, procenjena dobit od poslovanja pre oporezivanja iznosi oko 3,3 milijarde evra – što je marža od skoro 4,5 odsto. Ukupna prodaja Bosch Grupe iznosila je 71,6 milijardi evra, što predstavlja pad od 4,4 odsto u odnosu na isti period prošle godine, nakon usklađivanja kursnih razlika.
„Uprkos efektima pandemije, uspeli smo da postignemo vrlo pozitivan rezultat. Za to najviše možemo da zahvalimo izvanrednoj posvećenosti naših zaposlenih”, rekao je dr Volkmar Dener, predsednik Upravnog odbora kompanije Robert Bosch GmbH, prilikom predstavljanja preliminarnih poslovnih rezultata. Velika raznovrsnost portfolija poslovanja i globalno prisustvo kompanije su potvrdili značaj takvog načina poslovanja, dodao je on. „Ulažući u oblasti koje su važne za razvoj kompanije, kao što su održiva mobilnost, internet stvari i veštačka inteligencija, dodatno proširujemo vodeću poziciju u oblasti inovacija.” Bosch veruje da će AIoT – kombinacija veštačke inteligencije (AI) i interneta stvari (IoT) – stvoriti mogućnosti razvoja na tržištima vrednim milijarde. „Želimo da postanemo vodeća AIoT kompanija”, rekao je Dener.
„Na osnovu sveobuhvatnog znanja u toj oblasti i velike stručnosti u oblasti elektronike i softvera, raspolažemo sa više mogućnosti od većine naših konkurenata.”
Odlučno delovanje – visok nivo likvidnosti omogućava finansijsku stabilnost.
Nakon što je prodaja kompanije Bosch drastično opala početkom prolećnog zaključavanja zbog korona virusa, koje je pogodilo mnoge zemlje i grane industrije, ista se značajno oporavila u drugoj polovini 2020. „Veoma smo zadovoljni načinom na koji se posao generalno odvijao tokom 2020. godine, uprkos krizi”, izjavio je profesor Štefan Azenkeršbaumer, finansijski direktor i zamenik predsednika Upravnog odbora. „Delovali smo brzo kako bismo uskladili troškove i kapitalne izdatke sa padom prodaje – pritom ne zapostavljajući perspektivne nove oblasti poslovanja.” Zbog toga je Bosch ostvario novčani tok od oko 5 milijardi evra, što je najviši rezultat u istoriji kompanije, obezbeđujući tako dovoljnu finansijsku stabilnost kompanije u kriznim vremenima.
Sa kapitalnim izdacima od oko 5 odsto, Bosch je uspeo da uštedi oko milijardu evra gotovine u poređenju sa prethodnom godinom.
Održivi rast – uz klimatsku neutralnost i elektromobilnost
Uprkos krizi, Bosch se fokusira na oblasti koje će biti važne u budućnosti, dok istovremeno naglašava i praktikuje vrednost održivog poslovanja. Kompanija je dostigla značajnu prekretnicu u proleće 2020. kada je, uprkos pandemiji, ostvarila klimatsku neutralnost na svojih 400 lokacija širom sveta. „Održali smo datu reč. Prema našim internim proračunima, Bosch je prva globalna industrijska kompanija koja je postigla klimatsku neutralnost u proleće 2020. godine – ranije nego što je planirano, uz manje CO2 emisija i ekonomičnije nego što je planirano”, rekao je Dener, objašnjavajući da je trenutno u toku nezavisna revizija. On je još jednom potvrdio da je sledeći cilj kompanije Bosch da postigne smanjenje emisija CO2 u lancu snabdevanja za 15 odsto do 2030. godine.
Bosch deli svoje iskustvo u postizanju klimatske neutralnosti sa drugim
kompanijama putem konsalting kompanije Bosch Climate Solutions čiji klijenti su, između ostalih, Freudenberg, Hansgrohe i Koehler Paper Group. „Naša nova konsalting kompanija utire put kojim će i druge kompanije postati klimatski neutralne, istovremeno ukazujući na potencijal novih oblasti razvoja poslovanja”, izjavio je Dener. Zbog toga jedan od fokusa kompanije Bosch predstavljaju nova i unapređena tehnička rešenja za mobilnost i budućnost vožnje.
Na putu ka održivoj mobilnosti, kompanija je već uložila 5 milijardi evra u električne pogonske sisteme. Ove godine Bosch će potrošiti 700 miliona evra na razvoj elektromobilnosti, uključujući gorivne ćelije. To iznosi skoro 40 odsto više nego prošle godine. „U bližoj budućnosti elektromobilnost će postati jedna od osnovnih oblasti poslovanja kompanije Bosch. Naš cilj je da postanemo lider na tržištu elektromobilnosti za vozila koja rade na akumulatore i gorivne ćelije”, rekao je Dener. „Već imamo širi proizvodni asortiman u oblasti elektromobilnosti od bilo koje druge kompanije – od električnih bicikala do kamiona.”
Značajna ulaganja kompanije Bosch u ovoj oblasti počinju da se isplaćuju: poslovanje kompanije u oblasti elektrifikacije pogonskih sistema trenutno raste dva puta brže od tržišta.
Od 2018. godine kompanija Bosch je imala 90 projekata u ovoj oblasti, a samo prošle godine 30.
Strukturne promene kroz nesmetanu tranziciju
Kako kaže Dener, strukturna promena u industriji i predstojeće uvođenje propisa za Euro7 motore dovode automobilsku industriju u tranzicionu fazu punu izazova. „Elektromobilnost stiže, ali direktna ulaganja u tu oblast moraju da poteknu iz našeg poslovanja sa postojećim pogonskim sistemima”, naveo je Dener. Kako bi što je više moguće saradnika bilo zadržano tokom ove transformacije, dodao je on, vrlo je važno za Bosch i druge kompanije da tranzicija prođe koliko je moguće nesmetano. „Električni automobili su CO2 neutralni kada koriste struju iz obnovljivih izvora, a isto važi za automobile koji koriste dizel i benzin – pod
uslovom da upotrebljavaju sintetička goriva. Ne bi trebalo da dozvolimo da
predstojeći propis za Euro7 motore protraćimogućnost za ublažavanje globalnog zagrevanja.” Čak i sada moderni dizel i benzinski motori više nemaju značajniji uticaj na kvalitet vazduha u gradovima. Drugi način za zaštitu životne sredine, kako Dener kaže, bio bi korišćenje goriva iz obnovljivih izvora za pokretanje starijih automobila. „Ne mora da znači da je nešto ekološki pogrešno samo zato što je društveno i ekonomski prihvatljivo”, izjavio je Dener. „Moramo da održimo ravnotežu između ekonomskih, ekoloških i društvenih faktora.” On je dodao da bi cilj trebalo da bude pomoć automobilskoj industriji da pređe na klimatski povoljnu, zelenu mobilnost, uz istovremeno očuvanje radnih mesta.
AIoT kao mogućnost za razvoj – povezani proizvodi postaju inteligentni
Kombinovanjem veštačke inteligencije i interneta stvari Bosch želi da osvoji
poziciju na tržištu vrednom milijarde. Inovativnim AIoT rešenjima ompanija će ostvariti dodatnu prednost za kupce tako što će smanjiti troškove energije i povećati konfornost prilikom korišćenja proizvoda kao i bezbednost. Povezanost pruža informacije o načinu korišćenja Bosch proizvoda. Bosch to želi da iskoristi kako bi unapredio njihovu upotrebu pomoću ažuriranja softvera ili kao osnovu za nove funkcije i dijapazon novih usluga. Tokom nekoliko proteklih godina Bosch je radio na razvoju tehničkih preduslova: programski paket za internet stvari (IoT suite) povezuje uređaje, senzore i protočnost, a infrastruktura cloud-a obrađuje
podatke. Pored toga, platforma veštačke inteligencije omogućava brzo povećanje oblasti primene veštačke inteligencije. „Sledeći korak je korišćenje tehničke stručnosti kao bazu za razvoj poslovanja”, rekao je Dener.
Bosch je već prodao oko deset miliona električnih ručnih alata sa ogućnošću povezivanja, kućnih aparata i sistema za grejanje, a broj aktivnih korisnika raste. Kako bi nastavila da gradi poslovanje na stručnostosti u oblasti štačke inteligencije, kompanija je početkom 2017. godine osnovala Bosch Centar za veštačku inteligenciju, ili BCAI, što je potez koji već daje rezultate.
Početno ulaganje se isplatilo samo tri godine nakon osnivanja; doprinos BCAI rezultatima sada vredi oko 300 miliona evra. BCAI trenutno zapošljava ukupno oko 270 specijalista za veštačku inteligenciju koji rade na više od 180 projekata u oblastima mobilnosti, proizvodnje, pametnih domova i poljoprivrede.
Nova divizija Cross-Domain Computing Solutions sa blizu 17.000 saradnika će takođe odigrati važnu ulogu u tome da Bosch postane AIoT kompanija. „Nova divizija spaja razvoj hardvera i softvera za nove elektronske sisteme u delu automobilske industrije”, izjavio je Dener. „To je ulaznica za novo tržište viših nivoa inteligencije u automobilima.” Samo u drugoj polovini 2020. godine Bosch je dobio porudžbine u vrednosti od oko 2,5 milijardi evra za svoje računare u vozilima. Ove godine se očekuje još poslova vrednih milijarde.
Bosch razvija AIoT aplikacije u svim poslovnim sektorima. Jedan od primera je Aviotec, video-sistem za detekciju požara koji koristi veštačku inteligenciju da detektuje dim i plamen čak i kada je jedini izvor svetlosti infracrvena svetlost. Druga aplikacija je platforma za vizuelni pregled radnih predmeta koja koristi veštačku inteligenciju kao pomoć u otkrivanju čak i sićušnih ogrebotina na površini. Kada su u pitanju uređaji za praćenje aktivnosti tokom fitnesa, novi senzor koji sam uči i koji koristi lokalnu veštačku inteligenciju smanjuje latentnost i potrošnju energije na najmanju moguću meru. U ovom slučaju inteligencija se nalazi u samom senzoru.