24/01/2014
Građani Srbije sebe doživljavaju najviše kao avanturiste, realiste i idealiste, a vrednosti koje cene i neguju su porodica, poštenje i odgovornost. U slobodno vreme u Srbiji se najčešće gledaju filmovi, čita i sluša muzika. Facebook je i dalje vodeća društvena mreža, a mobilni, smartfon, televizija i internet su najradije korišćeni kanali komunikacije. Ovo su rezultati istraživanja koje je realizovala Hypo Alpe Adria grupa u saradnji sa kompanijom ATKearney u zemljama jugoistočne Evrope u kojima posluje.
Istraživanje ovog tipa i obima prvi put je realizovano na ovom prostoru, a njegov cilj je bio dobijanje podataka o – ponašanju građana Srbije, Crne Gore, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije, njihovim navikama i vrednostima koje poštuju.
Prema dobijenim rezultatima, nezaposlenost, ekonomska i finansijska situacija i dalje su najveći problemi sa kojima se svakodnevno susreću građani Srbije. Kvalitet života lošiji je nego pre tri godine, ali su ispitanici optimistični u pogledu budućnosti.
Zbog krize koja se odomaćila i na našim prostorima, građani su redukovali svoj mesečni budžet. Najveće troškove za građane Srbije predstavljaju prehrambeni i higijenski proizvodi, ali i troškovi vezani za kućne potrepštine i telefoniranje. Sve se manje novca izdvaja i za garderobu. Međutim, ukoliko se krene u kupovinu, prilikom odlučivanja šta će se kupiti, cena i kvalitet su glavni faktori koji utiču na odabir proizvoda i usluga, dok se brend smatra najmanje bitnim.
Pri odabiru banke u Srbiji građani najviše vode računa o troškovima, ugledu i blizini banke, što potkrepljuje podatak da čak 91 odsto ispitanika komunicira sa svojom bankom isključivo preko njenih poslovnica. Najpopularniji bankarski proizvodi, pored tekućeg računa su kreditne i debitne kartice, a većina ispitanika bi volela dodatno da poseduje i račun za štednju, životno osiguranje i internet bankarstvo.
Navike građana u drugim zemljama jugoistočne Evrope u kojima je sprovedeno istraživanje su slične kao i u Srbiji. Rezultati su pokazali da je najveća razlika kod Slovenaca koji su najmanje optimistični u pogledu budućnosti, dok građani Crne Gore nemaju takve brige, a građani Bosne i Hercegovine su najzadovoljniji svojom ekonomskom situacijom i profesionalnim životom.
Zaključci
• Facebook je i dalje vodeća društvena mreža, a mobilni, smartfon, televizija i internet su kanali komunikacije koje građani najradije koriste
• Korišćenje interneta je mnogo prisutnije u Sloveniji i Hrvatskoj (iznosi 100%), zatim sledi u Srbiji, BiH i Crnoj Gori . U Srbiji 84% ispitanika ima pristup internetu
• Fejsbuk je i dalje društvena mreža br. 1 u svim zemljana, više od 60% korisnika društvenih mreža je posećuje svakog dana. U Srbiji 76% korisnika društvenih mreža posećuje društvene sajtove barem jednom nedeljno;
• Polovina ispitanika iz Bosne, Srbije i Crne Gore ne prati tehnološke trendove vezane za uređaje koje imaju, Hrvati i Slovenci su zainteresovani za trendove u kompjuterskoj tehnologiji i mobilnoj telefoniji
• Internet i mobilni telefon su 2 glavna kanala komunikacije u Sloveniji i Hrvatskoj, televizija i mobilni telefon u ostale 3 zemlje regiona