Povodom 10 godišnjice od početka registracije ćiriličkog .срб domena, Fondacija „Registar nacionalnog internet domena Srbije“ (RNIDS) poklonila je još jedno pismo srpske ćirilice dizajnirano prevashodno za ekranski prikaz i upotrebu na internetu. Lingva RNIDS je serifno pismo sa četiri fonta koje, iako odlično izgleda na ekranu, podjednako dobro može da se koristi i za priređivanje štampanih materijala.
Pismo Lingva RNIDS dostupno je za besplatno preuzimanje na veb-sajtu RNIDS-a.
Ovo je treće pismo kreirano u saradnji sa organizacijom Tipometar koje RNIDS poklanja. Prethodno su poklonjena pisma Areal RNIDS i Orto RNIDS, takođe dostupna za preuzimanje na veb-sajtu рнидс.срб.
Ćirilica u oku posmatrača
Novo pismo predstavljeno je tokom događaja Ćirilica u oku posmatrača koji je publika pratila onlajn.
Petar Vasilić, autor pisma, govorio je o saradnji RNIDS-a i organizacije Tipometar, koja je rezultirala trećim pismom koje RNIDS poklanja. Napomenuo je da je rad na pismu trajao još iz perioda kada je pripremao master rad. Osvrnuo se na važnost kreiranja fontova na srpskoj ćirilici jer besplatni (najlešće Gugl) fontovi koji podržavaju ćirilicu mahom sadrže ruske kurzivne oblike. Prilikom kreiranja pisma za ekranski prikaz podešeni su takozvani „hint mehanizmi“ za svaki slovni znak pojedinačno, što je posebno važno zbog sitnih veličina na ekranu.
Na događaju je govorio Slavimir Stojanović Futro, vizuelni umetnik i dizajner čiji su radovi osvojili više od 300 nagrada širom sveta, koji je razmatrao pitanje ćirilice prilikom kreiranja identiteta. Pomenuo je da je kod dizajnera postojala generacijska barijera prema ćirilici, međutim da se rad sa ćirilicom danas više ne doživljava kao lanac oku nogu već prednost i bogatstvo. Govorio je o kreiranju vizuelnih identiteta za ustanove kulture kod kojih je važno da postoji i ćirilica i latinica, i o radu na vizuelnom identitetu Narodnog muzeja i Muzeja grada Beograda. Naglasio je da je ćirilica treće pismo EU, pismo koje ima svoju težinu, pismo čija je upotreba donekle zanemarena u dizajnerskim krugovima često zbog toga što su fontovi bili zanemareni. Konstatovao je da se situacija znatno popravila zahvaljujući fontovima koje je izrađivala organizacija Tipometar i fontovima napravljenim zahvaljujući RNIDS-u, koji su pogodni za upotrebu i izgledaju odlično.
Bojan Stefanović, grafički dizajner i osnivač studija Logoholik, nadovezao se tokom svog predavanja na činjenicu da je postojao problem fontova srpske ćirilice, ali i konstatovao da se stvari menjaju u korist dizajnera. Bojan je Orto RNIDS koristio prilikom redizajna sajta Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i rekao da mu je osnovni zadatak tom prilikom bio uspostavljanje tipografskog reda, jer je upotreba kurziva predstavljala problem. „Orto RNIDS je slabserif, ima dokumentarnu, kaligrafsku i tehničku vrednost koja se uklapa u potrebu sajta da bude brz, pregledan i informativan“, konstatovao je Stefanović. U nastavku je dao zanimljiv pregled aplikacija (za dizajn, objave na društvenim mrežama, obradu teksta, izradu sajtova i sl) koje su „dobri“ đaci ćirilice, objasnio koje aplikacije pružaju podršku za ćirilicu i ćirilički kurziv i kakva podešavanja su potrebna da bi se koristile na takav način.
Snimak događaja Ćirilica u oku posmatrača dostupan je na Jutjub kanalu RNIDS-a.