Peti međunarodni dan obrazovanja, koji se obeležava 24. januara, i ove godine ima za cilj podizanje svesti javnosti, ali i državnih institucija o važnosti omogućavanja dostupnog, pravednog i kvalitetnog obrazovanja, kao ključnog faktora za unapređenje opšteg kvaliteta života.
Jedna od organizacija koja je prepoznala značaj poboljšanja pismenosti i pripreme đaka za zanimanja budućnosti, jeste British Council, koja je, uz podršku Vlade Ujedinjenog Kraljevstva, pokrenula jedan od najvećih obrazovnih programa na ovim prostorima – Škole za 21. vek.
Tokom tri godine ovog regionalnog programa, milion učenika uzrasta od 10 do 15 godina širom Zapadnog Balkana usvojilo je i unapredilo veštine kritičkog mišljenja, rešavanja problema i programiranja, u čemu im je pomoglo čak 17.000 obučenih nastavnika i direktora.
U cilju omogućavanja đacima da ovladaju veštinama koje će im obezbediti bolje šanse za lični napredak, buduće zaposlenje i bolju budućnost, školama na teritoriji Zapadnog Balkana donirano čak 93,166 mikro:bit uređaja za primenu novih veština i tehnika u nastavi. Kako se tehnike i veštine iz oblasti kritičkog mišljenja i rešavanja problema, kao i donirani uređaji mogu se primenjivati u okviru bilo kog nastavnog predmeta, ne samo na časovima informatike, pokrenuta su i takmičenja u programiranju uz pomoć mikrobit uređaja.
Pored usvajanja i unapređenja konkretnih veština neophodnih za buduće karijere, pozitivni uticaji projekta „Škole za 21. vek“ ogledaju se i u brojnim kreativnim i inovativnim projektima koje su đaci u okviru ovih takmičenja osmišljavali. Sa ciljem da reše neke od izazova iz svog neposrednog okruženja, osnovci su kreirali najrazličitije projekte – za rešavanje negativnih uticaja klimatskih promena, obezbeđivanje dugoročne održivosti, za pomoć učenicima sa posebnim obrazovnim potrebama, podizanju svesti o autizmu u celoj zajednici, praćenje uslova za održavanje nastave usled pandemije, povećanje proizvodnje električne energije na ekološki prihvatljiv način.
Ovakvi programi, koji se sveobuhvatim i efikasnim pristupom, bez diskriminacije, bave unapređenjem opšteg obrazovanja i razvijanjem novog seta veština korišćenjem digitalnih alata za učenje, ključno su za razvoj svakog deteta kao ličnosti, ali i građana i predstavljaju važan korak ka premošćivanju digitalnog jaza i korak ka pametnijoj budućnosti.