Duško Rokvić, generalni direktor kompanije Veracomp Srbija, dela Veracomp Adriaticsa, poznat je poslovnoj javnosti kao menadžer bogatog iskustva u oblasti mobilnih telekomunikacija, prodaje, marketinga, distribucije i maloprodaje, kao i automobilske industrije, na regionalnom nivou upravljanja. Koliko će njegova znanja i veštine doprineti daljem uspešnom poslovanju Veracompa, a koliko će Veracomp pod njegovim rukovodstvom pomoći kompanijama u digitalnoj transformaciji objasnio nam je sâm gospodin Rokvić tokom nedavnog razgovora.
Razgovarao: Zoran Kovačević
Od kraja prošle godine ste na čelu Veracompa u Srbiji. Pre toga ste bili u kompaniji Huawei, ViP-u, auto industriji. Da li je moguće preneti i primeniti iskustva stečena u tim kompanijama na poslove u ovoj kompaniji?
Svako poslovno okruženje ima svoje specifičnosti. Dugi niz godina proveo sam u TelCo industriji u consumer segmentu, gde je ponuda direktno usmerena ka krajnjim kupcima, dok je u Veracompu, koji je VAD za IT security rešenja i data centre, prodajni smer orijentisan kroz saradnju sa partnerima. Međutim, shodno dugogodišnjem iskustvu u multinacionalnim kompanijama, cilj mi je da svoju praksu i znanje primenim na razvoj Veracomp poslovanja, i mislim da smo na pravom putu da napravimo veliki pomak.
Kao što ste rekli, Veracomp grupa posluje isključivo kroz poslovni model distribucije, odnosno kao distributer sa dodatnom vrednošću (tzv. VAD). U vašem portfoliju dominiraju tehnologije za informatičku sigurnost. Da li Veracomp namerava da proširi svoje distribucije i na ostale IT segmente?
Veracomp Srbija je kao ćerka firma Veracomp Poljska, slobodno mogu da kažem, kompanija sa izuzetnim potencijalom na tržištu. Razlog tome je činjenica da Veracomp u svom portfoliju ima 21 renomiranog vendora koji su podeljeni u četiri grupe: cyber security, data centri, networking i telekomunikacije. Želeo bih da navedem samo neke od njih koji su opšteprihvaćeni u svim poslovnim segmentima, kao što su: Huawei, HPE, F5 Networks, Trend Micro, Fortinet, Red Hat, Symantec, Gemalto i Polycom.
S druge strane postoji veći broj vendora od kojih mnogo očekujemo u predstojećim godinama kao što su: Arbor Networks, Extreme Networks, Gigamon, Nextsense, Entrust, Tenable Network, Infoblox i Mail Store.
Mi, kao distributer sa dodatom vrednošću, veoma smo raspoloženi za potpisivanje novih ugovora za distribuciju, ali isključivo pod uslovom da možemo da ispunimo očekivanja vendora. Tako smo ove godine potpisali ugovor sa Fortinetom, uglednom američkom kompanijom koja razvija i prodaje softver, uređaje i servise za sajber bezbednost, i cilj nam je da opravdamo njihova očekivanja i dodatno se angažujemo po pitanju plasmana njihovih rešenja.
Po čemu se Veracomp razlikuje od drugih veleprodajno orijentisanih kompanija?
Veracomp kao VAD je fokusiran da dovede na tržište nove tehnologije, kao što su data centri, virtualizacija, secure networking i Open source rešenja, kao i na pružanje servisne podrške velikim entreprise kupcima. Ovi servisi obuhvataju zapošljavanje i edukovanje specijalista koji pružaju punu podršku partnerima i krajnjim kupcima, ali i direktno učestvovanje u pripremi samih projekata.
Razvoj novih tehnologija na tržištu zahteva naš potpuni fokus, jer je za razvoj određenih proizvoda potrebno mnogo vremena, investiranja i marketinških aktivnosti, kao i angažovanja visokokvalifikovanih inženjera. Dodatno, cilj Veracompa je razvoj dobrih odnosa sa svim partnerima i krajnjim kupcima, jer je to ključ našeg uspeha.
Kako bi pružili što kvalitetniju podršku našim parnerima, promenili smo naš poslovni prostor gde smo oformili trening centar i opremili ga najsavremenijom tehnologijom. U njemu ćemo redovno održavati edukativne radionice, što je u ovoj oblasti poslovanja veoma važno kako bi se pratio korak sa inovacijama u svetu.
Koji su to glavni trendovi u segmentu distribucije tehnologija?
Imperativ je razumevanje potreba kupaca i pružanja kompletnog software i hardware rešenja uz prisustvo naše bezuslovne podrške za svaki projekat.
Takođe, neophodne su integracije novih distributerskih alata koji će olakšati poslovanje partnera ili kupaca, a obavezan je i razvoj tehničkih resursa kod samih korisnika.
Dodatno, u cyber security segmentu se suočavamo sa novim tehnologijama, poput IoT, koje će uz implementaciju 5G mreže koja je u jeku povećati izloženost kroz njenu sve veću eksploataciju, pa će i samim time ranjivost sistema biti enormna.
Naravno, primena GDPR-a koji je u EU stupio na snagu prošle godine ubrzaće i srpske kompanije da mapiraju svoje procese obrade podataka i da na osnovu procene stepena rizika implementiraju određene mere zaštite.
Digitalna transformacija kompanija je skup procesa koji potpuno menjaju način kako se do sada poslovalo. Sa transformacijom poslovnih modela kompanije imaju i drugačije potrebe nego ranije. Da li u Veracompu pratite ove promene i da li ste spremni da ponudite i nove tehnologije koje bi bile adekvatne ovakvim promenama? Apsolutno. To nam je fokus i iz tog razloga je Veracomp u procesu pripreme jednog izuzetnog eventa koji će se održati u maju ove godine pod nazivom “Veracomp TOP 100 CIO”, gde ćemo svim važnim ljudima iz IT industrije prezentovati najbolja IT rešenja i nagraditi najbolje CIO/IT direktore na osnovu ocenjivanja specijalne komisije koja će biti oformljena za tu priliku. Cilj nam je pre svega da kompanijama približimo rešenja koja su primenjena u praksi
na širem tržištu i na neki način doprinesemo digitalnoj transformaciji kompanija u Srbiji.
Dodatno, organizovaćemo niz radionica na tu temu, gde ćemo, u saradnji sa našim partnerima, prezentovati rešenja naših vendora.
U Srbiji ima određeni broj različitih distributera. Neki od njih su veoma ozbiljni i zahvataju dobar deo tržišta. Koliko ste vi konkurentni i kako se nosite sa problemima koje karakterišu tržišta kao što je naše?
Konkurencija je uvek dobrodošla i to svaku poslovnu igru čini interesantnom. Veracomp želi da svojim poslovnim stilom, znanjem, iskustvom i pre svega odnosom sa kupcima i partnerima prestigne druge igrače na tržištu i siguran sam da ćemo u tome uspeti.
Cena je u svakom poslu veoma važan faktor, ali svakako ne i presudan, i iz tog razloga će naš fokus biti na razvoju dobrih odnosa kako sa našim partnerima tako i sa krajnjim kupcima. Šta vam znači ušteda ako ćete posle morati izgubiti duplo više sredstava za implementaciju rešenja koje zadovoljava vaše potrebe umesto najjeftinijeg koje ne radi?
Mi u našem portfoliju imamo vrhunska rešenja iz Gartner Leader kvadranta sa kojima ekskluzivno nastupamo na tržištu i primenom naših rešenja sigurno nećete pogrešiti, a o čemu svedoči veliki broj uspešnih realizacija.
Što se problema tržišta tiče, Srbija ima svoje specifičnosti, ali se i mi kao i ostali distributeri nosimo sa tim teretom i želimo da svojom poslovnom orijentacijom umanjimo određene uticaje na posao.
Svakako, pravila su ista za sve, a mi smo sigurni da ćemo održati imidž dobrog partnera koji već imamo na tržištu i svakodnevno se trudimo da ga još više poboljšamo.
Kako naše kompanije reaguju na vaše ponude, odnosno koliko je u našim kompanijama razvijena svest o potrebi da se nabavljaju savremena poslovna rešenja koja nudite?
U suštini, najvažnije je da su kompanije sposobne da prepoznaju potrebu za određenim rešenjima koja bi mogla da im na najkvalitetniji mogući način reše određeni problem. Većina njih je svakako svesna promena koje se dešavaju u digitalnom dobu i dobro znaju da se u novoj (digitalnoj) ekonomiji biznis u svom velikom delu oslanja na IT rešenja koja im donose toliko važnu tržišnu konkurentnost. Dakle, konkretan odgovor na vaše pitanje je da postoji svest o potrebi rešenja za njihovo poslovanje, a ona se svakako razlikuje od kompanije do kompanije. Svaka od njih je specifična u svom poslovanju i sa svakom od njih smo spremni da, uz dodatni napor, kroz razne oblike radionica i edukacije, napravimo svojevrsno partnerstvo i budemo za njih tu kada im je to potrebno. To je u stvari ono što odlikuje Veracomp kao jednog od najozbiljnijih VAD distributera na tržištu.