Domeni su onlajn nekretnine

0

Nekad davno pročitao sam da su domeni onlajn nekretnine. Ta izjava (ne mogu da se setim ko je to rekao) mi se u to vreme činila malo preteranom i doživeo sam je više kao marketinšku – u cilju propagiranja razvoja veba. Prošle su godine… i ona se, naizgled ničim izazvana, ponovo pojavila u mom umu i počela da mi zaokuplja misli.

Posmatrajući stvari sa tog aspekta, možemo da se zapitamo kako naša privreda stoji sa onlajn nekretninama. Da li su svi iskoristili mogućnost i pravo da zauzmu svoje mesto u sajber univerzumu domaćeg adresnog prostora? Da li pravimo razliku između onlajn i oflajn vlasništva i šta je od te dve stvari vrednije? I na kraju, da li znamo odgovore na ova postavljena pitanja?

Šta je važnije?

Do nekih odgovora možemo lako doći. Uporedite broj firmi registrovanih u APR-u sa brojem registrovanih domena sa RNIDS-ovog sajta i eto vam odgovora. Uz opasku da su samo 70% registranata pravna lica kao i da postoje firme koji imaju na desetine registrovanih domena, videćemo da ni trećina preduzeća nije iskoristila mogućnost da izgradi svoje digitalno prisustvo na internetu. Oni koji su to uradili, napravili su svoju onlajn nekretninu i koriste je, uglavnom, za poslovanje.

I kao što to obično biva u stvarnom životu kakvog poznajemo pre nastanka interneta, svaka nekretnina povlači za sobom napore i troškove da se uredi, opremi, dotera i zaštiti, kako bismo mogli da je koristimo u svrhu onoga zbog čega je izgrađena.

Na putu ka potpunoj informatizaciji i digitalizaciji društva u kome živimo i radimo, onlajn nekretnina u mnogo slučajeva postaje važnija i vrednija od one kakvom su, u svoje vreme, raspolagali naši roditelji, njihovi roditelji i tako generacijama unazad.

Nove vrednosti

Ukoliko vam se na usnama pojavio kiselkast osmeh i u neverici vrtite glavom sumnjajući u ovo o čemu pišem, lako možete da proverite ovu moju tvrdnju. Pokušajte da kupite domen nekog od razvijenih brendova, i biće vam sve jasno. Čak i one koji su sa ekstenzijom .rs. Ali, odbrusićete mi, to je samo domen, iza njega je jaka i moćna kompanija, brojni ljudi koji rade u njoj, veliki uloženi kapital i slično. Upravo o tome i govorim. O kompanijama, malim i velikim, koje su svesne promena koje se dešavaju i dešavaće se i ubuduće. O promenama u načinu kako danas radimo, kako komuniciramo sa poslovnim partnerima, kako se odnosimo prema klijentima od kojih živimo.

Te promene su dovele, i još uvek dovode, do novog poretka stvari; izbacuju nove vrednosti, malo drugačije od onih koje su većini koja ih ne prepoznaje zabetonirane u svesti. Danas imamo banke koje nemaju svoj poslovni prostor nego veb sajt i mobilnu aplikaciju. Broj njihovih klijenata vrtoglavo raste iz mececa u mesec. Imamo taksi organizacije koje nemaju nijedno vozilo, sisteme za rentiranje smeštaja bez ijedne oflajn nekretnine, kockarnice u kojima se vrte milionski dobici, a da nemaju nijednu slot mašinu ili sto za rulet. Moćne medije sa globalnom vidljivošću, a da nisu odštampali nijedan list novina. Takvih primera je bezbroj. I stalno se javljaju novi, iznenađujući nas svojom inovativnošću, kreativnošću i idejama.

Kompanije se rađaju i umiru. Traju one koje se menjaju, koje se prilagođavaju okolnostima i drže korak s vremenom.

Odmah i sad

Za digitalnu ekonomiju koja nastaje i koja se razvija u okolnostima pomenutih promena, temelj je domen. Od njega sve počinje i na njemu sve počiva. Kada registrujete domen za vašu kompaniju, postajete vlasnik onlajn nekretnine koja vam omogućuje prisustvo na internetu bez koga u savremenom društvu više nema poslovanja.

Oflajn poslovanje postaje skupo i neisplativo. Vaši potencijalni klijenti, kupci, potrošači i ostali, u zavisnosti od toga čime se bavite, žele da budu upoznati sa vašom ponudom i da zadovolje svoje potrebe – odmah. Oni više ne žele da čekaju da se vi naspavate i otvorite vašu prodavnicu. Ona mora da radi 24h. Tek tada imate posao. Bez registrovanog domena ga uskoro nećete imati.

Share.

Comments are closed.